No show bij Bas
Bij Bas bieden we psychische zorg aan iedereen vanaf 18 jaar die te maken heeft met lichte tot matig ernstige psychische klachten. Met onze kortdurende en oplossingsgerichte behandelingen willen we graag zoveel mogelijk mensen helpen. Dat vraagt wat van onze behandelaren, maar ook van jou als cliënt bij Bas. Vandaar dat we ook een duidelijk no show beleid hanteren.
Wat is een no show?
Het komt helaas vaak voor dat cliënten (zonder
bericht) niet op afspraken verschijnen of te laat afbellen. Een gemiste
afspraak zonder tijdige afmelding (minimaal 24 uur van te voren) noemen wij een
‘no show’. Dit geldt voor zowel fysieke, telefonische als digitale afspraken.
De gevolgen van een no show
We vind het belangrijk je er op te wijzen dat het (te
laat) afzeggen of niet verschijnen op afspraken een negatieve invloed kan
hebben op je eigen herstelproces. Daarnaast wordt het gezien als verspilling
van zorg, omdat de gereserveerde tijd van je behandelaar niet optimaal gebruikt
kan worden. Het is vaak niet meer mogelijk namelijk om een andere cliënt in te
plannen die ook graag zorg wil voor zijn of haar mentale klachten.
Bij een no show behouden wij ons daarom het recht om
je hiervoor een no show rekening te sturen conform ons tarief: €50,- voor een
reguliere afspraak of intake (45-60 minuten).
Let op: jouw zorgverzekeraar vergoedt een no show
rekening niet!
Verschil tussen no show bij intake en behandeling
No show bij intake
Voor intakes en de uitwerking daarvan reserveren onze behandelaren extra veel tijd. Als je niet verschijnt op de intake ontvang je van ons een rekening en een vooraankondiging tot uitschrijving. Wanneer je een intake afspraak twee keer mist (ongeacht tijdige afzegging) schrijven we je uit bij Bas en wordt je terugverwezen naar de huisarts.
No show tijdens
behandeling
Wanneer je niet verschijnt bij een behandelafspraak ontvang je in principe een rekening en neemt de behandelaar contact met je op om na te gaan wat er aan de hand is en eventuele vervolgafspraken te maken. Is er geen contact mogelijk, dan krijg je van ons een brief om binnen 14 dagen contact op te nemen voor het maken van een nieuwe afspraak. Reageer je niet op onze oproepen, dan wordt de behandeling beëindigd en schrijven wij je uit bij Bas.
Hoe voorkom je een no show rekening?
Je kunt per sms een dag van tevoren een herinnering
van je afspraken ontvangen. Bij inschrijving wordt deze dienst door ons
secretariaat automatisch voor je ingeschakeld. Wil je hier geen gebruik van
maken dan kun je dit aangeven.
Mocht je onverhoopt niet op een afspraak kunnen
verschijnen, dan vragen we je om dit minimaal 24 uur van te voren telefonisch
(088-933 1880) of per mail (basisdichtbij@ggnet.nl)
kenbaar te maken via ons secretariaat. De afspraak wordt dan uit de agenda
verwijderd, en je kunt direct een nieuwe afspraak bij ons maken. Gezien de
grote drukte kan het wel voorkomen dat een nieuwe afspraak pas over 6-8 weken
bij je behandelaar ingepland kan worden. Er wordt bij tijdige afzegging géén no
show rekening gestuurd.
Wil je een intake afspraak afzeggen? Dan willen wij
dit graag nog eerder, minimaal 72 uur (3 werkdagen) van te voren, weten.
Het nakomen of tijdig afzeggen van afspraken heeft ook
een gunstige invloed op de wachttijden binnen de ggz. De vrijgekomen plaats kan
immers weer ingezet worden voor een andere cliënt
Herhaaldelijk afzeggen
Wanneer je tijdig afzegt ( minimaal 24 uur voorafgaand aan
de afspraak) ontvang je in principe geen rekening. Meermaals afzeggen kan echter
wel invloed hebben op jouw verdere behandeling. Dit omdat behandeltrouw zijn en
je eigen motivatie van invloed is op de effectiviteit van de therapie. Zeg je
binnen jouw behandeltraject 2 keer af, dan zullen wij met je in gesprek gaan
over jouw afmeldingen, je behandelmotivatie en de voortgang van de behandeling.
Niet eens met een no show rekening?
Heb je het idee dat je ten onrechte een no show rekening hebt ontvangen? Neem dan contact op met de manager van Bas, Jeanne Witteveen, via het emailadres basisdichtbij@ggnet.nl.