header-BAS_011.jpg

Als je lichte tot matige psychische klachten hebt

We realiseren ons dat omgaan met alles rondom het coronavirus niet altijd makkelijk is. Gelukkig is er nu wel weer meer mogelijk. Op deze pagina delen we enkele tips over wat je kunt doen of waar je extra hulp kunt krijgen.

Zorg voor jezelf

Ga zelf aan de slag met modules in het Karify Zelfhulpprogramma.  Met de modules in het Karify Zelfhulpprogramma krijgt je hulp, tips en informatie. Dit kan je helpen om goed voor jezelf te zorgen.

Bekijk hier welke modules je kunt volgen


Snelkaart hulpdiensten

Bas heeft een handig overzicht van telefonische hulpdiensten en chatmogelijkheden verzameld in een snelkaart. Dit kan extra steun bieden. De snelkaart geeft eenvoudig een overzicht van alle beschikbare hulpdiensten.

Bekijk de snelkaart via de website GGNet.nlsnelkaart met hulplijnen

Handboek

Een handboek met tips en handvatten om op een gedegen manier door de coronacrisis te komen.

Lees het volledige handboek hier

Hulplijn voor zorgmedewerkers

Als je in de zorg werkt ben je gewend om heftige gebeurtenissen mee te maken. Toch kan door het afgelopen jaar de stress toegenomen zijn. Vaak is een luisterend oor, een eenmalig gesprek al helpend. Je kunt een gesprek aanvragen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. We streven ernaar je dezelfde dag te woord kunnen staan.


Ritme

Houd je dagelijkse ritme vast. Ga elke dag op tijd je bed uit, neem een goed ontbijt, kleed je aan en maak een dagplanning. De structuur geeft rust in je hoofd. Het afwerken van de dagplanning draagt bij aan een nuttig en goed gevoel.

Een initiatief dat mentale klachten probeert te normaliseren is ''Lekker in je velletje''. Het is ontstaan op Dutch Hacking Health “Coronathon” en wordt ondersteund door Mind. Door op vaste tijden challenges, tips, weetjes, interviews en positief nieuws te delen, geeft het volgers ook een nieuw soort dagstructuur.

Ga naar de website van Lekker in je Velletje


Bewegen

Als het even kan, ga dan de deur uit. Maak een wandeling, ga fietsen of hardlopen. Pak daglicht en een frisse neus. Natuurlijk kun je ook kijken naar de mogelijkheden van een sportvereniging. 

Familie en naasten

Ook voor mensen die een dierbare hebben met psychische problemen kunnen deze tijden leiden tot extra zorgen en problemen. Ook voor familie en naasten geldt: blijf er niet alleen mee zitten, maar blijf in contact.

Lees hier tips voor familie en naasten


We bieden verschillende preventiecursussen voor professionals, patiënten, familie, ouders, kinderen, asielzoekers en migranten.

Bekijk het ondersteuningsaanbod


Mantelzorgers

Mensen met psychische problemen en hun mantelzorgers krijgen net als iedereen te maken met andere omstandigheden door het coronavirus. Deze groep mantelzorgers heeft het normaal gesproken al vaak zwaar, door het coronavirus komen hier nog meer moeilijkheden bij. Daarom lees je in deze handreiking 10 tips. Voor algemene tips voor mantelzorgers, los van het coronavirus, verwijzen we je naar de steunpunten mantelzorg in je gemeente en natuurlijk onze eigen organisaties. 

Lees hier de tien tips voor mantelzorgers


Kinderen

Het Nederlands Jeugdinstituut informeert kinderen, ouders, opvoeders en professionals zo goed mogelijk in deze situatie.

Ga naar de website van het NJI

Hoe praat je met kinderen over het coronavirus?

Ga naar de website van Kenniscentrum KJP


Online hulp vragen

  • Hulp bieden en vragen kan via de website NLvoorelkaar.nl. Veel maatschappelijke organisaties plaatsen er hun vragen en aanbod.
  • Kijk of jouw buurt een online platform actief is zoals Mijnbuurtje.nl of Wehelpen.nl.
  • MIND is gestart met een speciale ‘corona-pagina’ met informatie, tools en speciale initiatieven voor en door mensen met psychische problemen. 
  • Vanuit kerken en organisaties is Nietalleen.nl een speciaal platform voor het bijeenbrengen van hulp en hulpvragen.