header-BAS_009.jpg

Als je lichte tot matige psychische klachten hebt

De cursus “ Verbeter je zelfbeeld” kan je helpen om je beter over jezelf te gaan voelen.

 

Ieder mens heeft wel eens last van een somber moment, waarin hij of zij  minder vertrouwen in zichzelf heeft dan normaal. Veel mensen hebben  echter veel vaker last van een verminderd zelfvertrouwen en een negatief beeld van zichzelf. Je gaat in deze groepscursus actief aan de slag met praktische oefeningen en helpt  jezelf en elkaar om een beter zelfbeeld te ontwikkelen.

Voor wie?

Deze training is voor mensen met lage zelfwaardering. Een lage zelfwaardering is een risicofactor voor het ontwikkelen van of terugvallen in angst of depressie. Lage zelfwaardering kan ook de behandeling belemmeren.  

Als je je wilt aanmelden, overleg dit dan met je huisarts of behandelaar. Je moet eerst aangemeld zijn voor Bas Basis GGZ en er moet sprake zijn van (het vermoeden van) een DSM-V stoornis.

Lage zelfwaardering of negatief zelfbeeld is geen aparte psychiatrische diagnose, maar komt vaak voor in combinatie met bijvoorbeeld persoonlijkheidsproblematiek.

Laag zelfbeeld

Als je een negatief beeld hebt van jezelf, kun je bijvoorbeeld ook negatieve gedachten hebben, zoals:

“Iedereen doet het beter dan ik”, “Hoe kan diegene mij nou leuk vinden?” of “Ik ben ontzettend saai”. Deze gedachten leiden tot een naar gevoel over jezelf. Als dit soort gedachten en dit nare gevoel vaak bij iemand opkomen, spreken we van een negatief zelfbeeld.  

Het leidt er vaak toe dat je minder toekomt aan de dingen die je graag  wilt in het leven: het staat je in de weg. Een negatief zelfbeeld is vaak al lang aanwezig, maar dit betekent niet dat er niets aan te doen is.

Hoe werkt het?

Na aanmelding krijg je een intakegesprek. Daarna krijg je een kennismakingsgesprek waarin de cursusleiders met je bespreken waarom je deelneemt en geven zij uitleg over de training. De module is geen praatgroep maar een doe-groep. Belangrijk voor deelname is dat je goed gemotiveerd bent (inspanningsverplichting), rekening houdt met 30 minuten oefenen per dag en alle sessies aanwezig kunt zijn.

De bijeenkomsten zelf duren anderhalf uur. Er doen 10 tot 12 mensen mee aan de training.

In de cursus maken we gebruik van het werkboek “Verbeter uw zelfbeeld in 7 stappen” van Kees Korrelboom. Je kunt dit werkboek bestellen bij de boekhandel of bij www.bol.com voor 19,95 Euro, ISBN nummer: 9789031390571.
Reactie van een deelnemer

“Ik wil jullie even laten weten, hoe het met mij gaat na de Comet training van afgelopen najaar. Ik voel me veel rustiger, weet dat ik er ook mag zijn en belangrijk ben voor mijn gezin. Kan gedachten makkelijker loslaten, vooral als ik alleen ben. Met meerdere mensen in mijn omgeving, ben ik mij ervan bewust, dat negatieve gedachten nog wel als eerste zich melden. Dit probeer ik dan later om te zetten, net als het schakelen naar een andere radiozender.”

Wanneer en waar?

Aantal deelnemers: 10 tot 12

Locaties: Apeldoorn, Winterswijk en Doetinchem

De training in Doetinchem start half februari en duurt acht donderdagen van 13.30 tot 15 uur en is in het Trainingshuis op de Amphionstraat 3. (i.v.m. de corona maatregelen ligt deze groep tijdelijk stil)

De training in Apeldoorn start rond september.

De training in Winterswijk bestaat uit 8 bijeenkomsten en start 20 april 2021. De training wordt gegeven op dinsdagen van 9.00 tot 10.30 uur door Jordi Immeker en Diane Lagendijk.